EVENIMENTE

Gh. D. Mugur: "Prin Radio, ai în casa ta Ateneul, Academia, teatrul, opera, concertul" (15 ianuarie 1934)

Gh. D. Mugur. Sursa foto: Arhiva Scrisă Radio România

La 15 ianuarie 1934, a fost dat în folosință postul național "Radio România" de la Bod-Brașov, cu un emițător provizoriu de 20 kw și cu o lungime de undă de 1875 metri, construcție realizată de Casa "Marconi", în colaborare cu ingineri români și englezi. Cu acest prilej, subdirectorul general al societății, Gh. D. Mugur a ținut un discurs, în care a spus, printre altele:

Radio devine acum megafonul cultural, social și politic al României - fără ură, fără pasiune, ci plin de grija pentru toate câte sunt, propăvăduitor cinstit al ordinii, al păcii sociale, al muncii constructive și-al dragostei de țară și neam. Suntem pătrunși, cred, că acest Radio nu e o distracție, ci o unealtă de cultură. El nu trebuie numai să amuze, ci să și cultive. Radio e cuvântul care poate să stea înaintea faptelor. La țară, în mijlocul acelei lumi scufundate încă în neștiință, Radio înlocuiește omul și instituția care trebuie să lumineze și să pună cultură în sufletul oamenilor. Fără să aibă resursele închise în carte, radio e o tribună nouă, o scenă nouă […].

Cuvântarea, rostită la microfon de Gh. D. Mugur, subdirectorul general al Societății de Radiodifuziune, în seara zilei de 15 ianuarie 1934, ora 21, cu prilejul inaugurării Postului Național "Radio România" de la Bod, a fost publicată în revista "Radiofonia", 21 ianuarie 1934, an VII, nr. 279, p. 7 și poate fi parcursă integral aici.

După aproape zece ani, în 8 aprilie 1943, Gh. D. Mugur vorbește despre misiunea educativă a Radioului, "ca școală permanentă, o școală fără de vacanță a țării”. Despre personalitatea pedagogului, scriitorului, publicistului și conferențiarului Gh. D. Mugur, director de programe și Președinte al Consiliului de Administrație al Societății Române de Radiodifuziune și despre Primul Regulament de Organizare și Funcționare al instituției, care prevedea obligativitatea depunerii la "Bibliotecă" a unui exemplar din textul conferințelor ținute la microfon, vă invităm să aflați mai multe în secțiunea Personalități a site-ului nostru.

Încă de la inaugurarea postului național de radio, majoritatea oamenilor de cultură reprezentativi ai epocii au înțeles menirea acestei instituții, contribuind prin participarea la programele zilnice, la culturalizarea auditorilor. După Horia Furtună, I. Al Brătescu-Voinești și Tudor Arghezi (decembrie 1928), în primele șase luni, vor fi invitați la microfon Gala Galaction, Alice Voinescu, Vasile Voiculescu, Cezar Petrescu, Victor Eftimiu, Perpessicius, Nicolae Iorga și Petru Comarnescu, George Topîrceanu, Mihai Codreanu, Ionel Teodoreanu, Al. Cazaban, ș.a.

De la 1 martie 1930, în cadrul "Universității Radio", ciclul de conferințe radiofonice a fost constituit pe grupe de subiecte, difuzându-se zilnic între orele 19-20, câte două-trei conferințe: educație, sănătate și cultură populară (duminică), știință (luni), literatură, limbă, folclor (marți), științe sociale și politică (miercuri), artă și muzică (joi), filozofie și viață religioasă (vineri), istorie, geografie și turism (sâmbătă). În 1931, alături de Dimitrie Gusti, V. Vâlcovici și Em. Bucuța, Tudor Vianu va coordona activitatea "Universității Radio".

Tudor Vianu (1897-1964) - estetician, istoric literar, filozof al culturii și scriitor, a fost cenzor supleant al Societății Române de Radiodifuziune, chiar de la înființarea instituției, vreme de doi ani. La microfon a debutat în seara zilei de 24 martie 1929, cu o conferință despre Liviu Rebreanu și, vreme de 35 de ani, a fost prezent în programele Radio. În Arhiva Scrisă se păstrează șaisprezece conferințe, difuzate între 1932-1943, dintre care, Poezia filozofică (6 mai 1933) poate fi consultată în secțiunea Arhiva Scrisă - Emisiuni 1928-1947. Transcriem un scurt fragment din conferință:

Filosofia poeziei lui Eminescu a fost căutată însă de cele mai multe ori acolo unde nu trebuie, ceea ce nu înseamnă că cercetarea nu se cuvine a fi întreprinsă sub nici o formă. Filosofia eminesciană trebuie dezgrădinată din straturile ei latente, care se ascund în adâncimea întregului lirism al poetului. Este ceea ce am căutat eu însumi a face în cartea mea despre "Poezia lui Eminescu" (apărută la "Cartea Românească"), unde am crezut că pot duce cercetarea atât de departe încât un sens filosofic mi s-a destăinuit chiar în muzicalitatea poetului, în îmbietoarea lui armonie dulce și gravă, care mi-a apărut drept o altă expresie a ethosului eminescian, a tendinței lui de desfacere din lanțurile civilizației și rațiunii, înapoi în visul primitor al naturii mângâietoare.

La distanță de treizeci de ani, în prima emisiune din ciclul "Ediție radiofonică", programată în avanpremiera celebrării poetului Mihai Eminescu, în 14 ianuarie 1964, Tudor Vianu spunea:

"Poet național și universal, Eminescu rămâne de asemenea confidentul și duhovnicul intimității noastre. Îi deschidem mereu cartea și-l ascultăm mereu, cum facem și acum, aprinzând, în întuneric, lumina pâlpâietoare a aparatului de radio."

Vă invităm să-l ascultatați pe Tudor Vianu în cuvântul inaugural la "Ediție radiofonică: Mihai Eminescu" (Fonoteca Radio, 6/ XW 2836):