Compozitori

Paul Constantinescu - compozitorul celor dintâi oratorii religioase ortodoxe

Compozitorul Paul Constantinescu (1909-1963). Sursa: Wikipedia

Paul Constantinescu (30 iunie 1909, Ploiești - 20 decembrie 1963, București) - compozitor și profesor român, membru corespondent al Academiei Române.

Între 1928-1933 a studiat muzica la Conservatorul din București, cu Alfonso Castaldi (armonie), Mihail Jora și Dimitrie Cuclin (contrapunct și compoziție), Constantin Brăiloiu (istoria muzicii și folclor). Între 1933 și 1935 își perfecționează studiile muzicale la Viena cu Joseph Marx.

Din 1932 este membru al Societății Compozitorilor Români.

Profesor de armonie și contrapunct la Academia de muzică religioasă din București (1935-1941), profesor de armonie și compoziție la Conservatorul din București (1941-1963). Membru corespondent al Academiei Române (din 1963).

Lucrările sale ilustrează toate genurile muzicale: muzică de operă și balet, muzică simfonică și vocal-simfonică, muzică de cameră, instrumentală și vocală, muzică corală, muzică de scenă și de film.

A fost distins cu Premiul de compoziție "G. Enescu", pentru "Patru fabule" (1932) și pentru poemul coregrafic "Nuntă în Carpați" (1938). În 1935 debutează la Opera Română cu lucrarea "O noapte furtunoasă", sub bagheta lui Ionel Perlea.

La Radio, în stagiunea 1934-1935, este promovat cu consecvență și entuziasm patrimoniul național. În 3 martie 1935, au loc prime-audiții cu muzică românească: Din cătănie, de Paul Constantinescu, schițe grotești pentru suflători de alamă, pian și percuție și Patru capricii de Constantin Silvestri, lucrare dirijată de compozitor și care marchează debutul ca șef de orchestră (Cf. Octavian Lazăr Cosma, "Simfonicele Radiodifuziunii Române", Editura "Casa Radio", București, 1999).

În 1943, Paul Constantinescu compune, într-o primă versiune, "Patimile Domnului, oratoriu pentru soliști, cor și orchestră pe texte bizantine inedite din epoca medievală, descifrate, traduse și rânduite de I. D. Petrescu". Oratoriul va fi interpretat în concert în 3 martie 1946 de Filarmonica dirijată de George Georgescu, soliști: Nicolae Secăreanu, Nella Dimitriu, Valentin Teodorian, Mircea Buciu, Ioan D. Petrescu în rolul Christos. În 1948 va fi gata o nouă partitură intitulată Patimile și Învierea Domnului - Oratoriul Bizantin de Paști, fiind însă prezentat pe podiumul de concert abia în 2 aprilie 1990, sub aceeași cupolă a Ateneului Român, la pupitrul Filarmonicii fiind Cristian Mandeal. Înregistrarea concertului, avându-i ca soliști pe Gheorghe Roșu, Georgeta Orlovski, Mircea Moisa, Melania Ghivaldă, Silvia Voinea, Vladimir Popescu-Deveselu și Dan Zancu este conservată în Fonoteca Radio România (ST Doc 3262 I-IV).

Reluarea acestei monumentale creații a avut loc după mai bine de 20 de ani, în 2004, când dirijorul Horia Andreescu va semna, la pupitrul Orchestrei Naționale Radio și al Corului Academic Radio, dirijat de Dan Mihai Goia, o altă versiune memorabilă, care a fost fixată pe un compact-disc, apărut la Editura "Casa Radio", în două ediții: 2004 și 2009.

PAUL CONSTANTINESCU

ORATORIUL BIZANTIN DE PAȘTI - Patimile și Învierea Domnului

Orchestra Națională Radio - Dirijor: Horia Andreescu
Corul Academic Radio - Dirijor: Dan Mihai Goia
Soliști:

Eduard Tumagian (bariton) - Evanghelistul
Gabriela Popescu (mezzosoprană) - Maica Domnului; Mironosița 3
Mircea Moisa (bas) - Iisus Hristos
Alina Bottez (soprană) - Mironosița 1; Slujnica 1
Simonida Luțescu (soprană) - Mironosița 2; Slujnica 2
Răzvan Săraru (tenor) - Iuda; Tâlharul cel rău; Îngerul
Constantin Cocriș (bas-bariton) - Pilat; Tâlharul cel bun

Înregistrare Radio România, aprilie 2004

Partea I

01. Introducere

02. Cor - "Aliluia" (Andante)

03. Recitativ (Evanghelistul) - "Și se apropia praznicul Azimilor ce se cheama Paștele" (Luca XXII, 1-6, Joi La Utrenie) Lento

04. Arie (Evanghelistul) - "Cămara ta, Mângâietorule" (Luca XXII, 1-6, Joi La Utrenie) Lento

05. Scena (Evanghelistul, Iisus) - "Și a venit ziua Azimilor" (Luca XXII, 7-8, 13-21)

06. Cor - "Nu cumva sunt eu, Doamne" (Matei XXVI, 22, 35) Allegro

07. Cor - "Ospătând la Cină pe Ucenici" (Sedealna, Glas 7, Slujba Patimilor) Allegretto

08. Scenă (Evanghelistul, Iisus) - "Atunci a venit Iisus împreună cu dânșii…" (Matei XXVI, 36-39, Joi seara)

09. Arie (Mezzosoprană Solo) - "Temându-ne, fraților, de pedeapsa smochinului cel uscat" (Glas 8, Stih 1, Luni seara) Andante

10. Scenă (Evanghelistul, Iisus) - "Și a venit către ucenici și i-a aflat pe dânșii dormind" (Matei XXVI, 40-42) Lento

11. Cor - "Iată, Mirele vine în miezul nopții" (Tropar, Glas 8, Luni La Utrenie) Moderato Tranquillo

12. Scenă (Evanghelistul, Iisus, Iuda) - "Și venind i-a aflat pe dânșii iarăși dormind" (Matei XXVI, 43-49) Lento

13. Cor - "Nimenea să nu fie neîmpărtașit" (Glas 8, Joi La Utrenie) Allegro

Partea a II-a

14. Introducere (Maestoso)

15. Recitativ și Arie (Iisus)- "Acum s-a proslavit Fiul Omului" (Ioan XIII, 31-35, Vineri La Utrenie)

16. Cor cu bas solo - "Boierii popoarelor s-au adunat împreună" (Antifon 1 Din Slujba Patimilor) Andantino

17. Recitativ (Evanghelistul) - "Deci Oastea și Căpetenia…" (Ioan XVIII, 12-14)

18. Cor - "Aduna-se acum soborul Iudeilor" (Laude, Glas 2, Joi La Utrenie) Allegro Energico

19. Recitativ și Scenă" (Evanghelistul, Slujnicele) - "Iar ei, prinzând pe Iisus…" (Matei XXVI, 57-58, 69-75)

20. Cor - "De trei ori făgăduindu-te…" (Antifon 7, Slujba Patimilor) Andante

21. Recitativ și Scenă (Evanghelistul, Pilat, Cor, Iisus) - "Deci au dus pe Iisus" (Ioan XVIII, 28-36)

22. Cor - "O, Dumnezeiescul, o iubitul, o prea dulcele Tău glas" Andante Doloroso

23. Scenă și Cor (Evanghelistul, Pilat) - "Iar la Praznic…" (Matei XXVII, 15-17, 21-22)

Partea a III-a

24. Scenă cu cor (Evanghelistul, Iisus): "Iar ostașii L-au adus..." (Marcu XV, 16-19, 20-27)

25. Cor: Astăzi s-a spânzurat... (Antifon 15, stih 1, glas 6 din slujba Patimilor) Maestoso e molto espressivo

26. Scenă (Evanghelistul, tâlharii, lisus): "Iar unul din tâlharii răstigniti... (Luca XXIII, 39-43)

27. Cor: "Întru o zi ai învrednicit, Doamne..." (Luminânda din slujba Patimilor, glas 3) Andante

29. Arie (Cor și mezzosoprană solo): "Pre lemn răstignit, văzându-Te Hristoase pre Tine..." (Stihira 5 glas 2 din slujba Patimilor) Moderato doloroso e agitato

30. Scenă (Evanghelistul, Iisus): "lar de la al șaselea ceas..." (Matei XXVII, 45-48) Andante

31. Scenă (Evanghelistul, Iisus): "Atunci s-a întunecat soarele..." (Luca XXIII, 45-46)

32. Cor: "Răscumpăratu-ne-ai pre noi, cu scump sângele Tău..." (Sedealna - Podobie, glas 4 cromatic, slujba Patimilor) Adagio

33. Recitativ (Evanghelistul): "Și a venit Iosif..." (Marcu XV, 43-45) Lento

34. Cor: "În mormânt, Viață, pus ai fost, Hristoase" (Prohodul starea 1, stih 1, glas 5, sâmbătă la Utrenie) Andante

Partea a IV-a

35. Recitativ (Evanghelistul): "Și dacă a trecut și Sâmbăta..." (Marcu XVI, 1-4) Lento; Trio (Mironosițele): Cine va prăvăli nouă, piatra de pre ușa mormântului?; Recitativ (Evanghelistul)

36. Scenă (Plângerea mironosițelor): "Necuprinsă este de îngeri și oameni, Taina..." (Vinerea Patimilor, după Vecernie) Andantino; Arie Maica Domnului (mezzosoprană): "Din împunsă coasta Ta... "Cor de femei: "Hristoase, viață dai..."

37. Scenă (Evanghelistul, Îngerul): "Și intrând în mormânt..." (Marcu XVI, 5-7, duminică la Utrenie)

38. Cor: "Hristos a înviat!"(duminică la Utrenie, glas 2; tema secundă, glas 5) Allegro moderato

39. Cor: "Ziua Învierii, noroade să ne veselim" (Catavasia Învierii Domnului, glas 1)

40. Cor: "Hristos a înviat!"