EVENIMENTE
Aviatorul militar Vasile Niculescu despre ”Zborul Marii Uniri”
Interviu cu aviatorul militar Vasile Niculescu despre “Zborul Marii Uniri” – misiune istorică desfășurată în zilele de 23 și 24 noiembrie 1918 la Blaj, de către echipajul Niculescu-Precup, cu ordinul de a transmite documente importante Consiliului Național Român, printre care scrisoarea lui Ion I.C. Brătianu, prim-ministru al României.
Fragmente dintr-un interviu realizat în anul 1979 de Constantin Ivăneș, redactor la Radio Cluj, cu Vasile Niculescu, pilotul care a zburat, însoțit de căpitanul Victor Precup, de la Bacău la Blaj, într-un avion cu carlingă deschisă, model Farman 40. După două ore și cincisprezece minute, avionul românesc a aterizat pe Câmpia Libertății, aproape de statuia lui Aurel Vlaicu, unde cei doi eroi au fost înconjurați de locuitorii entuziaști ai Blajului.
Ziarul ”Unirea”, din 24 noiembrie 1918, anul XXVIII, nr. de propagandă 10, Blaj publica cu titlul ”Prima solie”:
”Din Țara Românească ne-a sosit azi la ora 1 d.d. locotenentul pilot Niculescu din Armata română și căpitanul Precup, originar din Transilvania: au sosit cu aeroplanul, împrăștiind apelul pentru Blaj. Dânșii au plecat de la Bacău și au parcurs drumul până la Blaj în două ore. Lumea a alergat în toate părțile, aclamând aeroplanul cu culorile românești. După câteva virajuri peste oraș, aeroplanul a aterizat pe Câmpul Libertății. Toată lumea a grăbit într-acolo, prin gheață, zăpadă și tină, ca să se strângă mâna fraților ce ne-au adus solia mântuirii. Ei ne-au spus că Armata română a trecut Carpații prin zăpada de peste 2 m și că vin să ne îmbrățișeze cu dragoste de frați și să anunțe locuitorilor străini de pe plaiurile românești că vin în numele păcii și a libertății tuturor neamurilor”.
După 100 de ani, în noiembrie 2018, trei aeronave Șoim și un Hércules au reeditat ”Zborul Unirii”, din noiembrie 1918, când Vasile Niculescu a trecut Carpații de la Bacău la Blaj cu documente guvernamentale și manifeste.
Vasile Niculescu (1891-1981) – pilot militar român, absolvent al Școlii de pilotaj de la Băneasa. Pe front, a luptat în cadrul Escadrilei de recunoaștere și bombardament ușor F4. ”Zborul Unirii” pe care l-a efectuat între Bacău și Blaj a fost prima legătură a Transilvaniei cu România după Tratatul de la București din 7 mai 1918.